Pitchen

Wat is een (elevator) pitch en hoe begin je er aan? Ontdek de vereisten om overtuigend te leren pitchen.

Wat is een pitch?

Een pitch is jezelf of een idee in een korte tijdspanne toelichten aan een publiek. Idealiter vertel je wie, wat, waar en hoe en wek je de interesse op.

Wat is een goede pitch?

In een goede pitch vertel je in korte tijdspanne je verhaal. Je licht wie, wat, waar en eventueel hoe toe aan je publiek. Je zorgt dat het een verhaal is dat bijblijft, een verhaal dat blijft ‘plakken’. Een goede pitch is getraind, maar niet vanbuiten geleerd. Een goede pitch nodigt je publiek of luisteraar uit om vragen te stellen en zet aan tot actie.

Wat is een “slechte” pitch?

Een slechte pitch is een pitch die stuntelig en niet spontaan overkomt doordat je je materiaal niet of niet genoeg kent. Het lijkt dan alsof je een gebrek aan kennis of vertrouwen hebt.

Of als je je pitch brengt aan het verkeerde doelpubliek of via mail i.p.v. gesproken, in beide gevallen spreken we over een ‘mispitch’.

Wat is het verschil tussen een pitch en elevator pitch?

Het verschil tussen een pitch en een elevator pitch is de tijd die de pitch in beslag neemt. Een elevator pitch is wat je vertelt krijgt in een lift rit, dus zeg maar alles binnen de 2 minuten.

Een gewone pitch kan, maar hoeft niet langer te duren en kan middelen gebruiken zoals een ondersteunende presentatie. Het is niet louter het gesproken woord.

Indien je een idee aan je team of je leidinggevende gaat pitchen, kan je best ondersteunende materialen voorzien zodat ze naast auditieve ook visuele prikkels krijgen.

Wat je gaat leren over pitchen

Je leert de basisprincipes van de pitch zoals

  • Schrijven: wat maakt jou of je product uniek
  • Spreken: het moet van je tong rollen
  • Storytelling: wat dien je hoe te vertellen
  • CTA: call to action
  • Uitstraling: leg zelfvertrouwen in je spreken
  • Beïnvloeden: krijg je toehoorders aan je kant

Hoe maak je een pitch?

  1. Schrijf je verhaal beknopt op. Vat samen wat je gaat vertellen, maak er een verhaal van en sluit af met een beknopte samenvatting.
  2. Hou je einddoel voorop. Schrijf van achter naar voren, begin met je laatste hoofdstuk.
  3. Schrijf met je doelpubliek voor ogen, pas je naratief aan.
  4. Communiceer je doelen, verlangens en wensen
  5. Train, repeteer en vraag om feedback

Nu je de vereisten van een pitch kent, kunnen we ook effectief aan de slag.

We zetten een stappenplan uit waarmee jij jouw pitch maakt.

Voorbeeld van een goede (elevator) pitch

Pitch training

Je traint je pitch best voor de camera. Dan zie je brutaal eerlijk waar je dient bij te sturen. Vervolgens, zodra je genoeg getraind hebt, doe je je pitch voor een publiek.

Je kan je ook laten ondersteunen door een coach. Zo versnel je je proces en werk je ineens aan je présence en presentatie tegelijkertijd.

Hoe belangrijk is een pitch?

Goed pitchen is belangrijk in diverse contexten en situaties. Of je nu jezelf voorstelt of een product of een dienst, je dient ervoor te zorgen dat wat je vertelt, blijft ‘plakken’ bij je publiek. Een goede pitch is het verschil tussen je verhaal verder te mogen toelichten of afdruipen met de staart tussen de benen.

Hoe belangrijk is je presentatie?

Indien je een ondersteunende presentatie gaat gebruiken zoals een PowerPoint, kan je je beter verdiepen in presentatietechnieken. Het belangrijkste deel van een pitch ben jij, de spreker. Het vertrouwen en de kennis waarmee je spreekt.

Wat moet je vertellen in een pitch?

De ideale opbouw van een pitch begint met jezelf voor te stellen en wat het doel is van je pitch. We zeggen dat je een boek niet mag beoordelen op de kaft, maar dat is exact wat mensen doen. We willen zo snel mogelijk weten of je onze interesse verdient of niet. Je krijgt hiervoor slechts een handvol seconden, dus, stap binnen, glimlach en start met spreken.

Hoe sluit je een (elevator) pitch af?

Je sluit een pitch af met

  • een cliffhanger waardoor je je toehoorders achterlaat met het gevoel dat ze meer willen weten
  • een vraag, al dan niet retorisch, om reactie uit te lokken
  • met een slogan of slagzin

Hoe breng je jouw pitch best?

Oke, je (elevator) pitch zit perfect in elkaar maar hoe breng je die nu best aan je publiek?

  • Articuleer
  • Schouders flexibel
  • Ademhaling onder controle en vanuit je buik
  • Vertraag in je spreken
  • Oefen op actie en emotie in je spreken
  • Enthousiasmeer en inspireer
  • Let op je non-verbale communicatie

Je pitch continue verbeteren

Elke keer dat je je pitch brengt, kan je kleine correcties toevoegen. Benader je pitch als een act die je keer op keer verfijnt. Je pitch telkens helemaal opnieuw vanaf 0 starten, kost veel energie. Stuur bij en test hem op een nieuw publiek.

Veelgestelde vragen over pitchen

HEB JE VERSCHILLENDE PITCHES NODIG?

Ja. Voor al je verschillende producten en voor al je verschillende doelpublieken. Je dient je pitch best aan te passen naar het publiek dat je voor je krijgt.

HOE LANG IS EEN PITCH?

Alles tussen de 15 seconden en de 2 minuten, noemen we de elevator pitch. Alles tussen de 2 en 15 minuten, noemen we een pitch. Alles boven het kwartier wordt al gauw een presentatie genoemd.

Over Tom Saeys

Trainer Communicatie

Na een boeiende internationale carrière in de entertainmentwereld was Tom Saeys zelf jarenlang dé hoofdact op het podium. Een maestro in het begeesteren en lezen van een publiek. Geboeid door de kracht van verbalen en non-verbale communicatie, verdiepte Tom zich in NLP (master practitioner en train-the-trainer) en Discovery Insights om het brein als het ware te besturen met taal. Om het denken, voelen en doen in harmonie brengen. Inzichten die hij succesvol toepaste op zijn eigen onderneming om HR, sales en managementteams naar een hoger niveau te tillen. Als performance coach gebruikt Tom pitchen dagelijks voor zijn cliënten.

Welke doelen heb jij nog staan?

Iedere ondernemer heeft een doel (nodig). Weten waar je naartoe bouwt is de kern van resultaten halen.

Wie moet je zijn om die doelen te halen? Waar loop je tegenaan of werk je jezelf tegen? Welke patronen draaien er in jouw leven? Wat werkt er (niet)?

Vrijblijvende kennismaking voor gedreven ondernemers.